پنت هاوس نیوشا

پروژه پنت هاوس نیوشا یکی از بزرگترین (حدودا 1400 متر ) و مجلل ترین پروژه های مسکونی ساخته شده در استان لرستان است که توسط دفتر معماری ارژن طراحی و اجرا گردیده است.

این پروژه قبلا توسط تیم معماری دیگری طراحی و تا مرحله ی سفت کاری اجرا شده  ولی به دلایلی برای سالها نیمه کاره رها شده بود ، شواهد و قرائن نشان میداد که طراحی صورت گرفته یک طراحی کلاسیک است . هزینه های زیادی برای طرح قبلی صرف شده بود ولی اکثر قسمت ها طی این سالیان تخریب شده بود و از طرفی طرح کلاسیک موجود نیز اصلا مورد تایید ما نبود و ازینرو تلاش کردیم کارفرما را قانع کنیم که یک طرح مدرن را جایگزین طرح کلاسیک قبلی کنیم .

قسمت های زیادی را تخریب کردیم ولی علی رغم میل باطنی مجبور به حفظ یکسری قسمت ها نیز شدیم ، مانند استخر لوبیایی شکلش با کلی پرت فضا، هزینه ی زیادی بابت تاسیسات آن شده بود و ملاحضات مالی پروژه ما را مجبور کرد که با آن کنار بیاییم . پنجره ها نیز از آن دست عناصر بودن که به واسطه ی اجرای نمای بیرونی کل ساختمان امکان تغییر در اندازه یا جانمایی آنها برای ما مقدور نبود .

پروژه از چشم انداز های بی نظیری برخوردار بود ، ما ازهرچهار طرف به مناظر شهر و کوه های اطراف دید داشتیم . واحد مذکور دو طبقه ی بالایی یک ساختمان مسکونی 8 طبقه را شامل میشد بعلاوه تمام سطح 350 متری پشت بام و فضاهایی در هم کف بعنوان پارکینگ اختصاصی ، انبار ، حیاط و همینطور یک آسانسور اختصاصی .

یک پلان جدید بر اساس وضع موجود طراحی شد ،و در ادامه این طرح در راستای پرداختن به ریزترین جزییات توسعه پیدا کرد ، سعی کردیم هیچ چیز را از قلم نباندازیم ، همه چیز از نظم معماری تبعیت کند از عناصر اصلی معماری گرفته تا جزییات کوچکی مثل کلید و پریز دریچه هوا ، چراغ ها و…..

یک ووید در مرکزیت طرح قرار گرفت که ارتباطات عمودی بین طبقات را فراهم میکرد و از طریق یک راه پله طبقه ی اول را به طبقه ی دوم و سپس پشت بام ( روف گاردن ) متصل میکرد

مهم ترین قسمت بام فضایی مسقف بود با جداره ها و سقف شیشه ای که متشکل میشد از یک اتاق نشیمن مناسب برای دورهمی ها که به امکانات سرمایش و گرمایش مجهز بود و همچنین یک بهار خواب و نورگیر برای ووید اصلی . یک سایبان باز و بسته شونده اتوماتیک را بالای سقف شیشه ای اجرا کردیم که امکان استفاده از فضاها را در تمام شرایط جوی علی الخصوص روزهای گرم تابستان فراهم آورد .

تا دلتان بخواهد گل و گیاه در فضاهای داخلی و بیرونی آن کاشتیم ، روی بام و قسمت هایی از فضای داخلی باغچه هایی را کار کردیم که قابلیت کاشت انواع درخت  و بوته را داشتند . نگهداری ازین فضای سبز اصلا کار سختی نیست ما یک سیستم آبیاری اتوماتیک را برای آن نیز در نظر گرفتیم .

از یک تیم حرفه ای برای طراحی و اجرای تاسیسات مکانیکی این ساختمان کمک گرفتیم ، مهندس شهاب محمدخانی و تیم توانمندشان زحمت این کار را قبول کردند . ساختمانی با این سطح از رفاهیات قطعا تاسیسات پیچیده و حرفه ای را میطلبید ، از سیستم های سرمایشی و گرمایشی گرفته تا تاسیسات استخر ، آب ، فاضلاب ،گاز ، برق و…

تاسیسات این پروژه واقعا  سنگین و پیچیده  بود ، فضای داخلی سقف کاذب ها تماما پرشده بود از لوله و کانال و کابل … قطعا بدون هماهنگی دقیق بین تیم های تاسیساتی و برق با تیم معماری انجام این کار شدنی نبود

عملیات اجرایی پروژه پنت هاوس نیوشا در زمستان 1400 به پایان رسید ولی متاسفانه به دلایلی هیچوقت فرصت عکاسی ازین پروژه برای ما مهیا نشد ، البته مداخله های سلیقه ای کارفرما در قسمت های مهمی ازین پروژه که موجب مغایرت با طرح اولیه ما شد هم در بی انگیزگی ما برای این مساله بی اثر نبود