سوخاری خروس

پروژه سوخاری خروس یک ملک مسکونی واقع در شلوغ‌ترین نقطه شهر خرم‌آباد بود که از این ملک تقریبا دویست متری کمتر از هشت متر آن تجاری بود و ما باید این مغازه کوچک را برای کارفرما دیزاین میکردیم.
با توجه به متراژ کم و شکل هندسی نامتناسب این مغازه، به هیچ وجه امکان جانمایی تمام وسایل و امکانات مورد نیاز کارفرما( یک دستگاه وارمر، شوکیک،یک دیسپلی، کانتر فروش، چند عدد یخچال ایستاده و.‌.) در داخل محدوده ملک فراهم نبود. همین محدودیت کار، خود یکی از عوامل بوجود آمدن کانسپ اصلی طرح بود و ما تصمیم گرفتیم در بیرون از محدوده ملک، یک متر سکو ایجاد کنیم به صورتی که بتوانیم دستگاه‌هایی که محل نگه داری مواد غذایی و نمایش آن‌ها هستند و همچنین کانتر فروش را آنجا جانمایی کنیم. این دستگاه‌ها روی چند تا کانتر جای میگرفتند. کانتر‌ها دارای یک استراکچر فلزی بودند که با ورقهای شیاردار کاور شده‌اند و در زیر آنها چرخ‌هایی کار شده که به راحتی بشود کانترها را جابه‌جا کرد و در مواقع تعطیلی آنها را داخل محدوده ملک جای بدهند.
مهم‌ترین و سخت ترین چالش پروژه، تابلوی مغازه بود که می‌بایست در دو طرف مغازه‌ی دو نبش ما به صورت ال‌ شکل کار میشد. پیشونی مغازه و پیش‌آمدگی‌های آن هیچ تناسب هندسی نداشت و حتی اندازه‌های آن در هیچ قسمتی با هم برابر نبود. علاوه بر این مسائل تابلو وظایف دیگری هم داشت. در قمست جلویی مغازه و در محدوده زیر تابلو یک گرماتاب پنج متری جای گرفته بصورتی که تمامی دستگاه در داخل تابلو مخفی شود و فقط قسمتی که گرما را تابش میدهد مشخص هست، در قسمت جلویی تابلو یک شکستگی پله ای رو به داخل ایجاد شده تا بتوان سایبان برقی را بصورتی روی آن کار کرد که هم تداخلی در نمای تابلو نداشته باشد و هم این پله جدا کننده‌ای بین گرماتاب و سایبان باشد.
نمای اصلی تابلو نیز با ورق شیار دار کانتینری کار شده که با یک رنگ زرد کترپیلاری برای دیده شدن بهتر نقاشی شده و البته مابقی استراکچر فلزی تابلو و همچنین نمای جانبی تابلو که ورق‌های فلزی سی‌ان‌سی شده بود بدون رنگ و بصورت خام کار شده و این کنتراست خود باعث بهتر دیده شدن و جلوه‌ی زیبایی شده.
دیوارهای داخلی را با سرامیک مشکی و دیوارهای بیرونی از سنگ گرانیت مشکی نطنز کار شده. در نمای جانبی روی بدنه دیوار تا ارتفاع کانتر‌ها را باورق فلزی خام کار کردیم تا هم از آسیب دیدن قسمت پاخور دیوار جلوگیری کنیم و هم روی ورق‌های فلزی سی‌ان‌سی شده اسم و لوگوی مغازه رو کار کنیم.

پنت هاوس نیوشا

پروژه پنت هاوس نیوشا یکی از بزرگترین (حدودا 1400 متر ) و مجلل ترین پروژه های مسکونی ساخته شده در استان لرستان است که توسط دفتر معماری ارژن طراحی و اجرا گردیده است.

این پروژه قبلا توسط تیم معماری دیگری طراحی و تا مرحله ی سفت کاری اجرا شده  ولی به دلایلی برای سالها نیمه کاره رها شده بود ، شواهد و قرائن نشان میداد که طراحی صورت گرفته یک طراحی کلاسیک است . هزینه های زیادی برای طرح قبلی صرف شده بود ولی اکثر قسمت ها طی این سالیان تخریب شده بود و از طرفی طرح کلاسیک موجود نیز اصلا مورد تایید ما نبود و ازینرو تلاش کردیم کارفرما را قانع کنیم که یک طرح مدرن را جایگزین طرح کلاسیک قبلی کنیم .

قسمت های زیادی را تخریب کردیم ولی علی رغم میل باطنی مجبور به حفظ یکسری قسمت ها نیز شدیم ، مانند استخر لوبیایی شکلش با کلی پرت فضا، هزینه ی زیادی بابت تاسیسات آن شده بود و ملاحضات مالی پروژه ما را مجبور کرد که با آن کنار بیاییم . پنجره ها نیز از آن دست عناصر بودن که به واسطه ی اجرای نمای بیرونی کل ساختمان امکان تغییر در اندازه یا جانمایی آنها برای ما مقدور نبود .

پروژه از چشم انداز های بی نظیری برخوردار بود ، ما ازهرچهار طرف به مناظر شهر و کوه های اطراف دید داشتیم . واحد مذکور دو طبقه ی بالایی یک ساختمان مسکونی 8 طبقه را شامل میشد بعلاوه تمام سطح 350 متری پشت بام و فضاهایی در هم کف بعنوان پارکینگ اختصاصی ، انبار ، حیاط و همینطور یک آسانسور اختصاصی .

یک پلان جدید بر اساس وضع موجود طراحی شد ،و در ادامه این طرح در راستای پرداختن به ریزترین جزییات توسعه پیدا کرد ، سعی کردیم هیچ چیز را از قلم نباندازیم ، همه چیز از نظم معماری تبعیت کند از عناصر اصلی معماری گرفته تا جزییات کوچکی مثل کلید و پریز دریچه هوا ، چراغ ها و…..

یک ووید در مرکزیت طرح قرار گرفت که ارتباطات عمودی بین طبقات را فراهم میکرد و از طریق یک راه پله طبقه ی اول را به طبقه ی دوم و سپس پشت بام ( روف گاردن ) متصل میکرد

مهم ترین قسمت بام فضایی مسقف بود با جداره ها و سقف شیشه ای که متشکل میشد از یک اتاق نشیمن مناسب برای دورهمی ها که به امکانات سرمایش و گرمایش مجهز بود و همچنین یک بهار خواب و نورگیر برای ووید اصلی . یک سایبان باز و بسته شونده اتوماتیک را بالای سقف شیشه ای اجرا کردیم که امکان استفاده از فضاها را در تمام شرایط جوی علی الخصوص روزهای گرم تابستان فراهم آورد .

تا دلتان بخواهد گل و گیاه در فضاهای داخلی و بیرونی آن کاشتیم ، روی بام و قسمت هایی از فضای داخلی باغچه هایی را کار کردیم که قابلیت کاشت انواع درخت  و بوته را داشتند . نگهداری ازین فضای سبز اصلا کار سختی نیست ما یک سیستم آبیاری اتوماتیک را برای آن نیز در نظر گرفتیم .

از یک تیم حرفه ای برای طراحی و اجرای تاسیسات مکانیکی این ساختمان کمک گرفتیم ، مهندس شهاب محمدخانی و تیم توانمندشان زحمت این کار را قبول کردند . ساختمانی با این سطح از رفاهیات قطعا تاسیسات پیچیده و حرفه ای را میطلبید ، از سیستم های سرمایشی و گرمایشی گرفته تا تاسیسات استخر ، آب ، فاضلاب ،گاز ، برق و…

تاسیسات این پروژه واقعا  سنگین و پیچیده  بود ، فضای داخلی سقف کاذب ها تماما پرشده بود از لوله و کانال و کابل … قطعا بدون هماهنگی دقیق بین تیم های تاسیساتی و برق با تیم معماری انجام این کار شدنی نبود

عملیات اجرایی پروژه پنت هاوس نیوشا در زمستان 1400 به پایان رسید ولی متاسفانه به دلایلی هیچوقت فرصت عکاسی ازین پروژه برای ما مهیا نشد ، البته مداخله های سلیقه ای کارفرما در قسمت های مهمی ازین پروژه که موجب مغایرت با طرح اولیه ما شد هم در بی انگیزگی ما برای این مساله بی اثر نبود

خانه ملکی

خانه‌ی آقای ملکی یک ساختمان ویلایی قدیمی بود که مالک پس از خرید آن، شخصا برای بازسازی آن اقدام کرده بود.
با توجه به شکل هندسی ملک که مستطیلی کشیده ولی باریک به عرض 4.76 متر و طول 19.50 متر بود طراحی پلان و جانمایی فضاها برای کارفرما عملا غیر ممکن بود و بطوریکه پس از تقویت سازه ساختمان به این نتیجه رسیده بوند که کار را به یک تیم تخصصی واگذار کنند.
کار به ما ارجاع شد‌. ساختمان دارای دو طبقه با سازه‌ای ضعیف که فقط از جهت ورودی حیاط و در معبر اصلی نور میگرفت.
درخواست کارفرما یک واحد دوبلکسی دو خوابه و همچنین طراحی روف گاردن بر روی پشت بام بود.
چالش اصلی پروژه تامین نور فضاها و همچنین چیدمان و ارتباط عمودی دو طبقه با یکدیگر بود.
از سمت ورودی، حیاطی با طول 5 متر در نظر گرفته شد که هم به عنوان پارکینگ رو باز استفاده شود و هم، مرز نورگیری به فضاهای داخلی نزدیکتر باشد.
بلافاصله پس از حیاط، درب ورود به ساختمان یک فضای رخت آویز و کفشکن ورودی داخلی را تعریف میکنند. بعد از ورودی فضای پذیرایی با پنجره‌ای عریض مشرف به حیاط بود که انتهای آن آشپزخانه‌ای مفصل با جزیره‌ای چند کاربره طراحی شده.
در انتهای ملک و کورترین نقطه آن یک نورگیر به موازات ضلع کوچکتر، از ابتدا تا انتهای مرز ساختمان به عرض 1.20 متر ایجاد کردیم. و نور رو از سقف به طبقه همکف وارد کردیم.
در همکف و زیر این نورگیر پله‌های دسترسی به طبقه دوم با سه بازو کار شد. و در فضایی بین این پله و آشپزخانه سرویس های بهداشتی را قرار دادیم .
دیوار سرویس بهداشتی و دیوار آشپزخانه مشترک بودن ولی پیش آمدگی آن به حدی بود که دید مستقیم به در ورودی توالت نبود .
در طبقه دوم با حرکت بازوی آخر پله روی دیوار جانبی فرصتی ایجاد شد تا اتاق اول را همجوار با پله در نظر بگیریم و راهروی اصلی طبقه از کنار در اتاق عبور میکرد. پنجره‌ای از اتاق به فضای پله باز شد و نورگیر انتهایی، همزمان نور را به دو فضای پله و اتاق وارد میکرد.
اتاق دوم رو در ضلع جلویی ساختمان مشرف به حیاط در نظر گرفتیم اتاقی که تراس کوچکش آن را به فضای بیرون وصل میکرد.
حمام مفصلی چسبیده به دیوار اتاق خواب اصلی طراحی شد که به راحتی فضای تمام تجهیزات را تامین میکرد.
فضای بین اتاق‌ها که نه نور کافی و نه ابعاد مناسبی داشت تنها مسیر ممکن برای ارتباط با پشت بام بود.
تصمیم گرفتیم سقف این قسمت رو برداریم و روی سقف با ایجاد یک نورگیر هم بتونیم نور رو به فضا وارد کنیم و هم پله ارتباطی به پشت بام را توی همین نورگیر طراحی کنیم.
در نهایت پله‌ها به صورتی طراحی شد که فضای زیرش را بتوانیم به عنوان انبار و جلوی آن را برای فضای خدماتی استفاده کنیم.

خانه بیرانوند

ايده اوليه طراحي اين خانه ايجاد يك شاه نشين سنتي در بهترين نقطه ي اين خانه بود ! اين شاه نشين بايد به گونه اي جانمايي ميشد كه در كنار مبلمان مدرن مابقي فضاهاي خانه همنشيني داشته باشد ! يك سكوي ١٦ متر مربعي با سه پله ارتفاع كه هم به فضاهاي داخلي اشراف دارد و هم با توجه به جانمايي يك پنجره قدي بزرگ منظر خيلي خوبي از حياط پشتي و باغچه ميگيرد ! دسترسي مستقيم به آشپزخانه دارد و با متكا و بالش مبله شده است ! بي درنگ آدم تحريك ميشود به آنجا برود و لم بدهد ! و البته يك چاي گل دم كه حس فضا را تكميل كند !
ما ميخواستيم در عين حال كه خانه با اين بازسازي تبديل به يك خانه مدرن ميشود و پاسخگوي مسائل جديد خود هست ، كماكان درخدمت يك خانواده سنتي باشد! پدر و مادر ميان سالي كه بهترين لحظاتشان را قرار است در اين خانه در كنار فرزندان ، نوه ها ، عروس ها ودامادهايشان سپري كنند ! خانه اي كه هميشه ميزبان مهمان هايي است از خانواده گرفته تا فاميل و اقوام !
ميشود ظاهري سراسر امروزي و مدرن داشت ولي حال و هوا و صفاي خانه هاي قديمي روستايي را داشت ! خانه هايي بهينه از هر نظر ! خانه هايي بي ادعا بدون هيچ تلاشي براي تظاهر و خودنمايي! خانه هايي بدون هيچ عنصر اضافه و تزييني ! خانه هايي متناسب با اقليم ، اقتصاد ، فرهنگ و هر انچه ضرورت و الزامي كه در زمان و مكان خاص خود وجود داشت ! خانه هايي كه خالصانه در خدمت زندگي ساكنانشان بودند و ديگر هيچ ! خانه هايي كه به معناي واقع خانه بودند !
ما براي رسيدن به چنين ايده آلي بيش ازينكه در گذشته كنكاش كنيم نگاهمان به امروز است ! گذشته به ما آموخت كه پاسخ سوالاتمان را در زمانه خويش جستجو كنيم !

خانه بيرانوند يك خانه دو طبقه است كه در طبقه همكف يك آشپزخانه و حمام و دستشويي قراردارند همراه با يك فضاي پذيرايي پيوسته كه متشكل از فضاي تماشاي تلويزيون كه مبلمان مدرن دارن ، فضاي نهارخوري و فضاي نشيمن سنتي اصلي يا همان شاه نشين ، يك راه پله ي فلزي شيشه اي ارتباط عمودي بين طبقات را فراهم ميكند و در طبقه بالا نيز سه عدد اتاق خواب و نشيمن دوم قرار دارند !
نماي ساختمان در نهايت سادگي كار شده و با متريال اندود سيماني ليسه رنگ شده پوشش داده شده است! بازشو ها در جهت حفظ محرميت ، امنيت و همچنين دفع تابش نور نامطلوب غرب داراي شيد هاي عمودي فلزي هستند كه در عين حال به الماني در نماي بيروني ساختمان تبديل شده و كنتراستي را با سطح سفيد ساده نما ايجاد كرده اند !
سقف شيب دار موجود ازين جهت انتخاب شده كه مقرون به صرفه ترين سيستم سازه اي براي افزودن يك طبقه به اين ساختمان است

خانه طاهری

چالش اصلي اين پروژه كمبود منابع مالي بود كه اجازه ي دخل تصرف بيشتر در اجزاي اين خانه را به ما نميداد ، چراكه اين خانه ايراداتي بسيار اساسي داشت ازجمله اينكه با وجود اينكه خانه از دو طرف ميتوانست نور بگيرد ولي هيچكدام از فضاهاي اصلي نور مستقيمي دريافت نميكردند ، در جبهه شمال كه راهرو ورودي و گاراژ قرار گرفته بود و در جبهه ي جنوبي نيز اتاق خواب حال پذيرايي در قسمت مياني قرار گرفته و آشپزخانه در ضلع جنوبي كنار اتاق خوب به شكلي كه در انتهاي آشپزخانه امكان نورگيري از حياط خلوط مهيا بود لذا ما از همين فرصت استفاده كرده و بازشو شيشه اي بزرگي را در آن قسمت قرار داديم كه حداكثر نور ممكن را به آشپزخانه منتقل كند و براي هدايت اين نور بسمت حال و پذيرايي تمام متريال هاي كف و جداره را سراميك سفيد براق و همينطور جنس كابينت را نيز سفيد براق در نظر گرفتيم تا با اين ترفند آشپزخانه حداكثر تلاش خود را براي انتقال نور ازين مجرا به حال پذيرايي انجام دهد .
براي ديوارهاي داخلي فضاها نير رنگ سفيد و خاكستري روشن با نورپردازي نچرال در نظر گرفته شد . و با يك لمينت پاركت طرح چوب سعي شد تعادل رنگي در فضا ايجاد شود

فست فود حمید و حامد

فست فود حميد حامد يك فست فود خياباني است كه پس از ٨ سال فعاليت در اين حوزه تصميم گرفت كه شعبه جديد خود را تاسيس نمايد و براي طراحي معماري آن به دفتر ما مراجعه كرد ، سايت اين پروژه يك مغازه ٣٦ متري است كه نيمي ازين مساحت به يك واحد آشپزخانه فول تجهيزات اختصاص داده شده است و در مابقي مساحت باقي مانده يك كانتر فروش و فضايي براي سرو غذا نيز در نظر گرفته شده است ، چالش اصلي اين پروژه حداكثر استفاده ممكن از مساحت و تامين فضاي پذيرايي بيشتر براي مشتريان است.
در قسمت داخلي در خوشبينانه ترين حالت امكان جانمايي دو ميز چهارنفره وجود داشت آن هم نه خيلي استاندارد ولي قابل استفاده! لذا ما سعي كرديم از ظرفيت فضاي بيروني و فضاهايي بينابيني براي تامين جاي نشستن مشتريان استفاده كنيم . در جداره اصلي مغازه رو به خيابان يك ميز طولي قرار گرفت كه در هردوطرف آن يعني داخل مغازه و بيرون آن در پياده رو ميشد ٦ عدد صندلي استول بار قرار داد ، براي باغچه ي موجود نرده هايي طراحي شد كه از دل اين نرده ها نيز نيمكت هايي ايجاد شد كه فضاي مناسبي را براي نشستن مهيا ميكرد . همينطور در جداره شمالي مغازه كه داخل كوچه قرار ميگرفت نيمكت ديگر در نظر گرفته شد .
متريال هاي استفاده شده دراين فضا عمدتا از دو گروه تشكيل ميشوند ، گروه اول متريال هاي بتني در حالت هاي مختلف براي زمينه مانند تايل هاي بتن اكسپوز در جداره هاي داخلي ، اندود سيماني ليسه براي جداره هاي بيروني و كفسازي بتي و گروه دوم متريال هايي با رنگ هاي گرم مثل چوب كه با قرار گرفتن در كنار توسي بتن ها جلوه ي خيلي زيباتري از خود نشان ميدهند ، كه عمدتا براي صفحه ي ميزها و سقف مغازه از آن استفاده شده است ! براي ديوار داخلي اصلي اين مغازه كه بهترين ديد را از داخل خيابان دارد يك كار هنري كه نقاشي روي سيني هاي سنگي پيتزا بود صورت گرفت ، نقش هايي كه روي اين سيني ها ايجاده شده طرحي تلفيقي با الهام از نقش و نگار هاي لباس بومي مردم لرستان است . علاوه بر اين از تمام فرصت هاي ممكن براي حضور گل و گياه در فضاهاي داخلي و بيرون اين مغازه نيز استفاده شد

گیم سنتر ریون

يك مغازه ي دو طبقه با حدودا ١٦٠ متر مساحت بر يك خيابان نسبتا شلوغ در شهر خرم آباد به ما ارجاع شد و هدف تبديل آن به به يك مركز بازي هاي رايانه اي بود ، كف و ديوار هاي مغازه در طبقه پايين تا زير سقف سراميك بود و مالك هم تاكيد داشت كه مستجر جديد حق تغيير اساسي در ديوار ها را ندارد و از طرفي طرح و رنگ سراميك ها به شكلي نبود كه ما بتوانيم طرح و كانسپتي را بر اساس آنها براي كار در نظر بگيريم ، اين چالش در ادامه تبديل به فرصتي شد كه ما براي حل آن به راه حلي برسيم كه علاوه بر حل چالش اصلي ، يك فرم و هويت خاص را براي پروژه به وجود بياورد ! ما روي تمام ديوار ها از ارتفاع ٤٠ سانتي متري تا دومتري يك شاسي كشي چوبي انجام داديم و روي اون رو با ورق هاي موجدار قرمز رنگ پوشش داديم ! چهل سانتي پاييني را با امتداد دادن موكت هاي كف پوشانديم و فاصله بالاتر از دو متر تا زير سقف را با رنگ پلاستيك مشكي كرديم به گونه اي كه بعدا بشود با يك شستشو ي ساده كاملا آن را ازبين برد ! به واسطه شاسي كسي چوبي پشت ورق ها ،فضاي خالي در حد پنج سانتي متر ايجاد شد كه به ما اجازه ميداد تمامي كابل كشي هاي مورد نياز سيستم ها را از آنجا عبور دهيم . در قسمت هايي از كار ما نيازمند ديوارهاي جدا كننده داشتيم كه براي اين كار نيز ما از همين ورق هاي فلزي با استراكچرهاي فولادي استفاده كرديم ، يكي ديگر از مزيت هاي اين ورق هاي فلزي مقاومت بالاي آنها در برابر اصطكاك بود ، چيزي كه مثلا يك ديوار گچ رنگ شده از آن برخوردار نيست ! و البته قيمت ارزان اين ورق ها كه شايد مهم ترين عامل در انتخاب آنها براي اين فضا بود ! اين ورق ها در بازار شهر خرم آباد از تنوع رنگ بالايي برخوردار نيستند و ازينرو ما از بين رنگ هاي موجود قرمز را انتخاب كرديم چرا كه قرمز رنگيست كه علاوه بر هيجان ذاتي كه در خود دارد خيلي خوب توجه عابران پياده را به خود جلب ميكند .
خلاقيت ما در طراحي اين پروژه به انتخاب ورق هاي محدود نشد ، ما چند روزي را در ابتداي فرايند طراحي صرف جستجو در گيم نت هاي سطح شهر و سرچ در اينترنت و ديدم نمونه كارهاي داخلي و خارجي كرديم ! كاري كه معمولا براي هر پروژه اي انجام ميدهيم !
دنبال طرح مساله هاي جديد بوديم ! نميخواستيم قبول كنيم كه براي يك گيم نت يك دستگاه پلي استيشن و ال سي دي چسبيده به ديوار و دوتا صندلي جلوي آن كافيست ! كاري كه همه انجام ميدهند ! ما بدنبال ايجاد كيفيت افزوده بوديم ! در عين حال نميخواستيم كاراضافه اي هم انجام بدهيم ! در فرايند تحقيقاتمان ما متوجه نكته هاي جالبي شديم ! مثلا اينكه برعكس دوران كودكي ما كه اين بازي يك نفره يا دو نفره بود ! الان امكان اين وجود داشت كه چهار نفر روي يك دستگاه پلي استيشن با هم فوتبال بازي كنند و اتفاقا بازي چهار نفره خيلي هم پر طرفدار است ! و جالب اينجا بود كه در هيچكدام از نمونه هاي داخلي و خارجي كه ما ديديم مبلمان مناسبي براي اين كار در نظر گرفته نشده بود ! ما مبل چهار نفره را براي اين كار طراحي كرديم ! مبلي كه در دوطبقه با اختلاف ارتفاع طراحي شد و اين امكان را به كاربر ميداد كه چهار كاربر بدون مزاحمت يك بازي فوتبال چهار نفره پرهيجان را تجربه كنن !
زير هر ال سي دي يك ميز كوچك قرار گرفت كه علاوه بر جانماي دستگاه پلي استيشن مجهز به يك صفحه ي ريلي بود كه به سمت مبل كشيده ميشد و افراد ميتوانست وسايل خود يا چاي و قهوه و خوراكي خود را روي آن بگذارند يا گوشي تلفن خود را براي شارژ به پريز آن بزنند ! در طبقه بالا كه يك بوفه در نظر گرفته شد كه كنار اين بوفه يك فضاي مبله براي استراحت و گردهمايي كاربران طراحي شد ، مبلمان اين فضا به شكلي طراحي شد كه مناسب برگزاري بازي مافيا و بازيهايي ازين قبيل باشد . و در آخر اينكه اين پروژه با تمام ويژگيهاي ذكر شده از صفر تا صد توسط تيم ما طراحي و اجرا شد و درعين حال كه از زيباي خاص خود برخوردار است و بخوبي پاسخگوي نيازها و چالش هاي خود هست با توجه به ترفندهاي خلاقانه اي كه در طراحي آن بكار برده شد با هزينه بسيار كمي براي كارفرما به بهره برداري رسيد.

طلا فروشی هیرا

لوکیشن‌ طلا فروشی هیرا و همچنین متراژ خیلی پایین اون از اصلی‌ترین چالش‌های این پروژه بودند.
مغازه در یک مسیر کاملا پرتردد قرار داشت. زیربنای اون کمتر از 10 متر بود با یک نیم طبقه داغون و بدون دسترسی که البته یک متر پیش آمدگی در مغازه داشت‌.
ارتفاع مغازه حدودا 5 متر میشد، البته ورودی مغازه تا ارتفاع 2.5 متری شیشه سکوریت کار شده بود و بالای اون دیوار چینی شده بود.
این بنای قد بلند فرصت خوبی برای ارتباط گرفتن درون خود با فضای شهر داشت‌.
کل ورودی رو برداشتیم و تا زیر سقف و در ارتفاع 5 متر رو شیشه کار کردیم.
سازه ویترین و در ورودی از جنس پروفیل آهنی کار شد و داخل فرم‌هاش شیشه شفاف ضد گلوله نصب شد.
بدنه زیرین ویترین و همچنین کانتر فروش از سرامیک اسلب انتخاب شد تا این اتصال از بیرون به درون تقویت شود.
سقف‌ها و پیشونی نیم طبقه با ترکیب رنگ انتخاب شده تبدیل به هویت و معرف این پروژه شده و تابلوی اصلی ما روی پیشونی نیم طبقه نصب شد.
زیر فضای نیم طبقه با یک پارتیشن تمام فلز به دو قسمت تقسیم شده، یک قسمت کاملا پرایوت برای آبدارخانه و همچنین دسترسی به نیم طبقه.
و قمست دیگر که در خدمت فضای کل بود به رنگ تیره رنگ آمیزی شد. یک کنسول و آیینه بزرگ و همچنین نور پردازی متمرکز روی سوژه، هر کاربری رو وسوسه میکرد تا خودشو توی موقعیت قرار بده و خریدشو پرو کنه.

پنت هاوس جوانمرد

این پروژه برای تیم ما کاری بسیار خاص و در عین حال عجیب و فان بود. آقای جوانمرد یک واحد مسکونی کلید اول (ساختمان نوساز که هنوز برای مستقر شدن تجهیز نشده) در طبقه ششم یک آپارتمان رو خریداری کرده بود که پس از چند هفته بررسی از ساختمان متوجه شده بود که ملک قابل سکونت نیست.
در این ملک 250 متر مربعی هیچ زاویه قائمی  وجود نداشت، شکل هندسی اتاق‌ها به صورتی بود که با گذاشتن تخت‌خواب مسیر رفت وآمد مسدود میشد. سرویس بهداشتی ترکیبی، بدون هیچ پارتیشنی مابین حمام و توالت، به صورتی طراحی شده بود که باید از روی سنگ توالت رد میشدیم و به حمام می‌رسیدیم. آشپزخانه در انتزاعی‌ترین شکل هندسی خود بدون فضای کافی برای اجرای کابینت و فضای وسیع رها شده‌ی هال، که بیشتر مناسب اجرای مراسمات و جشن‌ها بود تا نشیمن یک خانه.
شروع پروژه با تخریب تمام فضاها و لخت شدن کامل داخل این ملک بر مبنای چند خواسته و معیار مشخص بود. عواملی همچون طراحی استاندارد فضاها، سیر‌کولاسیون ارتباطی بین فضاها، تداوم بصری و ارتباط درون بنا با دو حیاط مستقر در دو گوشه ملک، تامین نور مناسب کل فضاها از سه جهت نورگیر اون، رفع زوائد بصری و زوایای غیر قائم و همچنین ایجاد فیلترهای عملکردی درون بنا.
حیاط‌ها فرصت بسیار مناسبی برای کیفیت دادن به فضاهامون ایجاد کرد.
در حیاط اصلی مشرف به خیابان ساحلی و رودخانه باغچه‌های طویلی کار شد که فضای پذیرایی و آشپزخانه با پنجره‌های قدی در ارتباط با اون بودن.
اتاق مستر مفصلی کنار حیاط پشتی قرار گرفت که این اتاق هم با پنجره‌های قدی و عریض با اون ارتباط مستقیم داشت، به درخواست کارفرما اتاقک کوچکی درون مستر برای قفسه‌های کتاب و همچنین میز کاری طراحی شد.
حمام و سرویس بهداشتی در مسیر فیلترهای ایجاد شده قرار گرفتند که برای هرکدام پنجره‌ای برای تهویه و تامین نور تعبیه شد. پنجره حمام کنار وان قرار گرفت تا علاوه بر تامین نور ویو مناسبی از کوه‌های اطرفا و رودخانه داشته باشد.
یک اتاق خواب دیگر نیز بلافاصله پس از ورودی اصلی به هال به صورتی در کنار این فضا قرار گرفت که از هال به اتاق هیچ دید و اشرافی نبود. اتاق نور مناسب جنوب می‌گیرد و در انتهای اتاق فضای کلوزتی تعبیه شده.
آشپزخانه در‌ مرکز خانه و در ارتباط مستقیم با هال و حیاط اصلی به صورتی طراحی شده که با کمترین متراژ بهینه ترین حالت ممکن را دارد و تمام تجهیزات در اون جای گرفتند و فضا کاملا غرق در نور شده